Friday, May 14, 2010

ulser mulut..

Arrrgghhhh.....sakit bibir aku eh (#_+) Setiap sebulan mesti aku ada kenak ulser..mun kecik xpa.. Tok besar ada jak....Susah aku nak makan, asal makan jak mesti kenak ulser...Perrhhhh sakit giler!! Lalu kaka melaye aku tek.. hahaha :D Tapi nang bena aiee,SAKIT!!!! Lalu xda mood aku oleh ulser tok....Tadik aku ada terbukak website Info Kesihatan..Lalu la aku terbaca tentang, -Tanda2 ulser-


1) Kawasan yang terkena jangkitan atau cedera bewarna merah dan membengkak
2) Rasa pedih dan sakit di bahagian yang luka terutama apabila anda sedang menguyah
makanan pedas, masin atau panas
3) Rasa sakit apabila anda sedang mengosok gigi dan susah untuk membuka mulut
4) Hilang selera makan akibat pedih dan sakit di bahagian luka

Coba kitak orang imagine, tanda2 di atas ya ada kat bibir kitak orang.. Huhhhhh!! SAKIT aiee (+_+) huhu

Pasya dalam artikel ya juak ada madah macam ni nak elakkan daripada ulser mulut... Check it Out

1) Minum air yang secukupnya dan kurangkan air yang berasid
2) Jauhi makanan yang banyak mengandungi rempah
3) Letakkan sedikit ais di tempat luka untuk melegakan sakit

4) Elakkan daripada tekanan perasaan


Bila aku baca ya nak, salah satu sebab aku kenak ulser adalah kurang minum air & Strezz..


xpa, kelak aku minum banyak2 air n pegi enjoY puas2, so x aku strezz agik... Harap2 la dengan cara tok dapat mengelakkan aku daripada kenak ulser agik... (^_^) PEACE

No comments:

Post a Comment